Στην υλοποίηση του σχεδίου συμμόρφωσης στα αποτελέσματα του ελέγχου του SSM και της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), δίνει έμφαση η νέα διοίκηση της Αννα Πουσκούρη στην Attica Bank, με πρώτο μέλημα την κάλυψη του κεφαλαιακού κενού των 70 εκατ ευρώ. Συγκροτήθηκε σε σώμα το νέο οκταμελές Δ.Σ. σε συνεννόηση με την ΤτΕ. Παρά τα προβλήματα, η Attica γράφει πρωτιά στην κεφαλαιακή επάρκεια, με δείκτη 17,6%.
Στην άμεση κάλυψη του κεφαλαιακού "κενού" των 70 εκατ ευρώ θα προχωρήσει άμεσα η νέα διοίκηση της Attica Bank, μιας μη συστημικής τράπεζας, που εποπτεύεται όμως από την Τράπεζα της Ελλάδος. Για το λόγο αυτό άλλωστε, η χθεσινή ανασυγκρότηση του Διοικητικού Συμβουλίου σε νέο ολιγομελές Συμβούλιο των 8 συνολικά μελών, έγινε κατόπιν συνεννόησης με την Τράπεζα της Ελλάδος. Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές της εβδομάδος, παραιτήθηκαν ο διευθύνων σύμβουλος της Τράπεζας, κ. Αλεξ. Αντωνόπουλος και άλλα έξι μέλη του, μη καλύπτοντας τις προϋποθέσεις που θέτει το νέο θεσμικό πλαίσιο.
Μη εκτελεστική πρόεδρος υπενθυμίζεται ότι ανέλαβε πρόσφατα η κυρία Άννα Πουσκούρη, έμπειρο τραπεζικό στέλεχος με παρουσία ετών σε γερμανικές τράπεζες στην Ελλάδα.
Eντεταλμένος Σύμβουλος ανέλαβε ο κ. Αθανάσιος Τσάδαρης και Αντιπρόεδρος, ανέλαβε ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του βασικού μετόχου, δηλαδή του ΤΣΜΕΔΕ, κ. Κωνσταντίνος Μακέδος . Το Διοικητικό Συμβούλιο αριθμεί άλλα πέντε μέλη, έμπειρα στελέχη τα περισσότερα στον χρηματοπιστωτικό τομέα.
Η νέα αυτή Διοίκηση θα προχωρήσει άμεσα σε ριζική αναδιοργάνωση και λειτουργία της Attica με αυστηρά τραπεζικά κριτήρια, καθώς και με κάλυψη των 70 εκ. ευρώ για την συμπλήρωση του δυσμενούς σεναρίου της τελευταίας αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου της Τράπεζας, η οποία συντελέστηκε τον Δεκέμβριο 2015, με την ενεργοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων Tier I. Αυτά τονίζονται μεταξύ άλλων σε ανακοίνωση που εξέδωσε η Τράπεζα, μετά από ερώτημα που υπέβαλε η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η Attica Bank, παρά τα όποια προβλήματα υπήρξαν αναφορικά με την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου ή την έκθεση και την ποιότητα των δανείων της, κατάφερε να ολοκληρώσει την ανακεφαλαιοποίησή της, κατά μόνας, με τη συμβολή των μετόχων της, κυρίως του ΤΣΜΕΔΕ (Ταμείου Σύνταξης Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Εργων), που είναι ο βασικός της μέτοχος εδώ και δεκαετίες. Το εγχείρημα αυτό ήταν ιδιαίτερα κρίσιμο και τελούσε υπό την παρακολούθηση της Τράπεζας της Ελλάδος - η οποία είναι αρμόδια για την εποπτεία της - καθώς η Attica Bank δεν ανήκει στις συστημικές τράπεζες και τα κεφάλαια που απαιτήθηκαν για τη στήριξή της, δεν προήλθαν από το πακέτο των ανακεφαλαιοποιήσεων, σε αντίθεση με τις μεγάλες συστημικές τράπεζες. Στην περίπτωση αυτή, τα κεφάλαια μέχρι τελευταίου ευρώ προήλθαν από τους μετόχους της Τράπεζας.
Βεβαίως, έμεινε ακάλυπτο το κενό των 70 εκατ ευρώ, το οποίο η νέα διοίκηση στοχεύει σε άμεση κάλυψή του. Παρ όλα αυτά, η Attica Bank είναι σήμερα από τις πιο ισχυρές κεφαλαιακά τράπεζα, με δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας 17,6%, ποσοστό που θα μπορούσαν να "ζηλέψουν" οι ανταγωνιστές της. Βεβαίως, έχει πολύ δρόμο μπροστά της, αντιμετωπίζοντας επισφαλή δάνεια που αντιστοιχούν σε δείκτη 57% και υπερβολική έκθεση δανείων, που υπερβαίνει το 140% στο λόγο δανείων προς καταθέσεις.
Η νέα διοίκηση συνεργάζεται ήδη με την Τράπεζα της Ελλάδος, για τη συμμόρφωση και την προσαρμογή στα ευρήματα του ενδελεχούς ελέγχου που πραγματοποιήθηκε τους προηγούμενους μήνες στην Τράπεζα, από κλιμάκια του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και της Τραπέζης Ελλάδος.
Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Αttica Bank:
α) Η Attica, ως γνωστόν, δεν ανήκει στις συστημικές τράπεζες, στις οποίες συμμετέχει και το ΤΧΣ, αλλά εποπτεύεται από την ΤτΕ, η οποία ακολουθεί και γι' αυτήν τις αρχές που θέλει να επιβάλλει στις Τράπεζες του Ευρωσυστήματος ο Ενιαίος Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Εποπτείας.
Η πλέον πρόσφατη νομοθεσία που έχει άμεση εφαρμογή στην περίπτωση της Attica είναι τα εσωτερικά άρθρα 1 επομ. του άρθρου 2 ν.4335/2015, ιδίως δε τα εσωτερικά άρθρα 27, 28 και 29, σε συνδυασμό με τις συμπληρωματικές διατάξεις του ν. 4261/2014.
Να σημειωθεί ότι ο μεν νόμος 4335/2015 ενσωμάτωσε, ως γνωστόν, την Οδηγία 2014/59/ΕΕ (L 173) για την ανάκαμψη και εξυγίανση πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων, ο δε νόμος 4261/2014 ενσωμάτωσε την Οδηγία 2013/36/ΕΕ για την πρόσβαση στη δραστηριότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων και προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων.
β) Στις 3.6.2016 παρελήφθη αρχικό σχέδιο των ευρημάτων του επιτόπου ελέγχου από μεικτό κλιμάκιο της ΕΚΤ (SSM) και της ΤτΕ.
Το ανωτέρω σχέδιο περιλαμβάνει ευρήματα, τα οποία είναι ταξινομημένα στις ακόλουθες κατηγορίες:
Processes)
Επί στου σχεδίου αυτού η Τράπεζα απήντησε, επί όλων των ευρημάτων, στις 10.06.2016, η δε νέα Διοίκησή της επιμελείται άμεσα της πλήρους συμμόρφωσης με τα ευρήματα του ελέγχου. Το οριστικό πόρισμα του ελέγχου αναμένεται περί τον μήνα Σεπτέμβριο τ.έ.
γ) Τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία που αφορούν την τρέχουσα οικονομική κατάσταση της τράπεζας, υπό την μορφή δεικτών, με 31/3/2016 έχουν ως ακολούθως:
Για την Τράπεζα με βάση τα προσωρινά στοιχεία εξαμήνου δεν έχουν επέλθει ουσιώδεις αλλαγές στους δείκτες, γεγονός που θα επιβεβαιωθεί με την ανακοίνωση των οικονομικών στοιχείων του 1ου εξαμήνου, που θα πραγματοποιηθεί εντός των προβλεπόμενων από τον νόμο προθεσμιών.
Δημοσιεύτηκε στις 29 Ιουλίου, 2016