οι οποίες ύστερα από μία πενταετία αθρόων χρηματοδοτήσεων στην αγορά του αυτοκινήτου βλέπουν τα δάνεια που χορήγησαν να «σκάνε» το ένα μετά το άλλο. Σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις, σχεδόν επτά στα δέκα δάνεια της κατηγορίας από τα 8 δισ. ευρώ που έχουν δοθεί συνολικά παρουσιάζουν καθυστερήσεις. Η πολύ σημαντική μείωση των τιμών των αυτοκινήτων, λόγω της «βουτιάς» που υπέστη η ζήτηση από τις αρχές του 2009, καθιστά πλέον για πολλούς δανειολήπτες ασύμφορη τη συνέχιση εξόφλησης του δανείου τους. Ετσι, δεν είναι μόνο τα οικονομικά προβλήματα που ούτως ή αλλιώς καθιστούν μη εξυπηρετήσιμα πολλά δάνεια, αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις όπου οι δανειολήπτες προτιμούν να κατασχέσει η τράπεζα το αυτοκίνητό τους παρά να συνεχίσουν να πληρώνουν τις δόσεις τους, καθώς πλέον οι τιμές βάσει των οποίων έγινε η αρχική χρηματοδότηση μπορεί να μην ανταποκρίνονται στις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς. Για παράδειγμα, αν κάποιος έλαβε πριν από 15 μήνες δάνειο εξαετίας για την αγορά καινούργιου ΙΧ με τιμή 20.000 ευρώ και η εμπορική αξία του πλέον έχει πέσει στις 8.000 ευρώ, είναι προτιμότερο για τον δανειολήπτη να χάσει τις δόσεις που έχει καταβάλει ως σήμερα παρά να συνεχίσει να το εξοφλεί, καθώς η οφειλή του σήμερα στην τράπεζα προσεγγίζει τις 17.000 ευρώ. Η κάμψη της αγοράς έχει οδηγήσει σε μείωση των υπολοίπων των καταναλωτικών δανείων έναντι ρυθμών ανάπτυξης ακόμη και άνω του 40% μέσα στην προηγούμενη πενταετία. Πλέον, λιγότερο από το 10% των λιγοστών αιτήσεων που κατατίθενται για δάνεια αυτοκινήτου παίρνει τελικά έγκριση εκταμίευσης. Οπως προκύπτει από τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το πρώτο εννεάμηνο του 2010 τα υπόλοιπα των καταναλωτικών δανείων μειώθηκαν κατά 964 εκατ. ευρώ, ενώ ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής τους διαμορφώθηκε σε αρνητικά επίπεδα (-2,1%). Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, μόνο μέσα στο δίμηνο Σεπτεμβρίου- Οκτωβρίου δημοπρατήθηκαν περισσότερα από 7.000 κατασχεθέντα αυτοκίνητα. Στις δημοπρασίες αυτές συμμετείχαν μόνο έμποροι, οι οποίοι επιδεικνύουν έντονο ενδιαφέρον σε μικρού κυβισμού ΙΧ που είναι εμπορικά και μπορούν να τα αποκτήσουν σε πολύ χαμηλές τιμές. Στα διοικητικά επιτελεία των τραπεζών υπάρχει η σκέψη να διενεργηθούν δημοπρασίες ανοιχτές και στο κοινό, με στόχο να διατεθούν αυτοκίνητα που δεν πωλήθηκαν στους επαγγελματίες εμπόρους.
Δημοσιεύτηκε στις 24 Νοεμβρίου, 2010