Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις ανέστειλαν τη λειτουργία τους λόγω έλλειψης πρώτων υλών, τα ράφια σε μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αδειάζουν, τα καταστήματα έμειναν χωρίς εμπορεύματα και 3.700 κοντέινερ με ευπαθή και μη προϊόντα παραμένουν στοιβαγμένα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. · Οι επιπτώσεις από τις κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών δημόσιας χρήσης είναι τεράστιες και έχουν επιφέρει ισχυρό πλήγμα στην ήδη τραυματισμένη από την κρίση αγορά, όπως περιγράφουν παράγοντες του επιχειρηματικού και εμπορικού κόσμου. "Ο κόσμος άρχισε να μη δουλεύει διότι έρχονται πρώτες ύλες. Ακόμη και τα προϊόντα που έχουν παραχθεί δεν μπορούν να πουληθούν αφού δεν γίνονται μεταφορές.
Οι μονάδες υπολειτουργούν, και κάποιοι θα βάλουν λουκέτο", αναφέρει στη "Μ" ο Σωτήρης Μαγόπουλος, πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης. "Όταν οι επιχειρήσεις δεν εισπράττουν καθημερινά, επόμενο είναι να μην μπορεί να λειτουργήσουν. Ας καθίσουμε στο ίδιο τραπέζι, να τα βρούμε με τους μεταφορείς. Αλλιώς, ας εφαρμοστεί ο νόμος", υπογραμμίζει.
Η παραγωγική διαδικασία στις εξαγωγικές βιομηχανίες έχει ανασταλεί, καθώς η πλειονότητα των επιχειρήσεων δεν διαθέτουν πρώτες ύλες, όπως καταγγέλλει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ). "Για τρίτη φορά μέσα στο 2010 οι αγοραστές ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό γίνονται μάρτυρες της ασυνέπειας των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, για την οποία όμως δεν ευθύνονται οι ίδιες οι επιχειρήσεις", τονίζει ο ΣΕΒΕ, καλώντας την πολιτεία και τους μεταφορείς "να συναισθανθούν το μέγεθος της ευθύνης τους και τις δραματικές συνέπειες της απραξίας αυτής, όσον αφορά τον δείκτη ανεργίας και τη δημιουργία περαιτέρω προβλημάτων στην εξαγωγική βιομηχανία".
Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης παραμένουν στοιβαγμένα 3.700 κοντέινερ και, εφόσον συνεχιστεί η απεργία, δεν θα υπάρχει χώρος για τη φιλοξενία άλλων, περιγράφουν στελέχη του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. "Είναι άδικο η κοινωνία να πολεμά την οικονομική κρίση και να δέχεται πλήγμα από το εσωτερικό της", υπογράμμισε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ) Νικόλαος Πέντζος, ο οποίος ζήτησε από τους αυτοκινητιστές να αναλογιστούν τις ευθύνες τους και οι εμπλεκόμενοι να καθίσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή.
Τα ράφια στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ που προμηθεύονται εμπορεύματα από φορτηγά δημόσιας χρήσης αδειάζουν -κατά τη χθεσινή ημέρα στη Βόρεια Ελλάδα σημειώθηκαν ελλείψεις στο 20% κωδικών προϊόντων. "Οι εταιρείες που συνεργάζονται με φορτηγά δημόσιας χρήσης αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα. Εξίσου μεγάλο πρόβλημα έχουμε και εμείς, αναφορικά με την τροφοδοσία της μεγάλης μας αποθήκης, που δεν γίνεται εδώ και είκοσι ημέρες", περιγράφει ο Διαμαντής Μασούτης, επικεφαλής της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Μασούτης, και προσθέτει ότι "στην εταιρεία μας προσπαθούμε να δώσουμε λύση με το δικό μας δίκτυο διανομής".
"Οι αλυσίδες δεν μπορούν να κάνουν προμήθειες. Εμείς έχουμε δικά μας φορτηγά και τροφοδοτούμε τα σημεία πώλησης", σύμφωνα με τον Γιάννη Πηλείδη, πρόεδρο του συνδέσμου μικρών αλυσίδων σούπερ μάρκετ Βόρειας Ελλάδας.
Τα εμπορικά
Τα εμπορικά καταστήματα της Θεσσαλονίκης, όπως και αυτά της υπόλοιπης Βόρειας Ελλάδας, στενάζουν από τις σημαντικές ελλείψεις, κυρίως στα είδη τροφίμων. "Το μέγεθος των ελλείψεων εξαρτάται από το είδος. Τα καταστήματα με είδη τροφίμων δεν έχουν προϊόντα, ενώ μικρότερο είναι το πρόβλημα στα είδη ένδυσης και υπόδησης, για τα οποία δεν γίνονται προμήθειες καθημερινά και συνήθως μεταφέρονται με ίδια μέσα", σύμφωνα με τον Παντελή Φιλιππίδη, αντιπρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. "Έχουν κολλήσει οι εξαγωγές σε όλα τα είδη, και οι έμποροι αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο να καταβάλλουν ρήτρες", σημειώνει.
Συσκέψεις επί συσκέψεων
Νωρίτερα, πραγματοποιήθηκε στον Πειραιά συνάντηση μεταφορέων και εμπόρων, με πρωτοβουλία του προέδρου των εμπόρων Βασίλη Κροκίδη και με τη συμμετοχή του προεδρείου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Φορτηγών και Βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης, σε μία προσπάθεια να βρεθεί λύση και να ανασταλούν οι κινητοποιήσεις των μεταφορέων, ώστε να τροφοδοτηθεί η αγορά. Οι εκπρόσωποι του εμπορικού και επιχειρηματικού κόσμου έκαναν έκκληση να ανασταλούν οι κινητοποιήσεις για μία εβδομάδα, ώστε να πάρει ανάσα η αγορά που ήδη ασφυκτιά από την έλλειψη των προϊόντων και την τιμή διακίνησης των αγαθών. Η συνάντηση απέβη άκαρπη, καθώς οι εκπρόσωποι των μεταφορέων δεν έδωσαν θετική απάντηση στους εμπόρους.
Το μεσημέρι, εννέα πρόεδροι των ομοσπονδιών ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων δημόσιας χρήσης απ' όλη την Ελλάδα συσκέφτηκαν στην Αθήνα και εξετάστηκε το ενδεχόμενο αναστολής των κινητοποιήσεων.
Παρέμβαση Σαμαρά και Ψωμιάδη
Παρέμβαση στο θέμα που έχει ανακύψει με τις κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών δημόσιας χρήσης και τον ανεφοδιασμό της αγοράς έκανε χθες ο πρόεδρος της ΝΔ Αντώνης Σαμαράς. Ο κ. Σαμαράς έκανε έκκληση στους ιδιοκτήτες των φορτηγών να αναστείλουν τις κινητοποιήσεις τους και, παράλληλα, ζήτησε από τον πρωθυπουργό να επεκταθεί η μεταβατική περίοδος, ώστε να εκτονωθεί η κρίση. Ο πρόεδρος της ΝΔ επιτέθηκε στην κυβέρνηση λέγοντας: "Επισημαίνω τη διαφορά ανάμεσα στη δική μας αντιπολιτευτική στάση, την υπεύθυνη, και σε εκείνη του ΠΑΣΟΚ πριν από ένα χρόνο, όταν ο σημερινός πρωθυπουργός κατέβαινε στον Πειραιά και εμφανιζόταν ως θύμα των δακρυγόνων, που σήμερα βέβαια πέφτουν με δική του εντολή". Καταλήγοντας, ανέφερε: "Κάνω έκκληση να πρυτανεύσει η λογική από όλες τις πλευρές -σήμερα, όχι αύριο-, γιατί το εμπόριο έχει φτάσει στα όριά του και δεν αντέχει άλλο αυτή την κατάσταση".
Να ανοίξουν το λιμάνι Θεσσαλονίκης και να μην παρεμποδίζουν την έξοδο των κοντέινερ ζήτησε από τους αυτοκινητιστές ο νομάρχης Θεσσαλονίκης Παναγιώτης Ψωμιάδης. "Αντιλαμβάνομαι την αγωνία των ιδιοκτητών φορτηγών για τις δραματικές αλλαγές που επιφέρει στον κλάδο τους ο νέος νόμος για την απελευθέρωση του επαγγέλματός τους. Στεκόμαστε δίπλα στους οδηγούς για τα δίκαια αιτήματά τους, ωστόσο πρέπει πλέον όλοι όσοι βγαίνουν στους δρόμους για να υπερασπιστούν τα δικαιώματά τους να μη στρέφονται εναντίον του κοινωνικού συνόλου" ανέφερε.
Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η Ελλάδα. Ενώ ήταν σε εξέλιξη οι κινητοποιήσεις των αυτοκινητιστών, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι προσφεύγει στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων κατά της Ελλάδας, ζητώντας του να αναγνωρίσει ότι οι περιορισμοί στην έκδοση των αδειών κυκλοφορίας των οχημάτων ΔΧ και ιδιωτικών βυτιοφόρων παραβιάζει το άρθρο 49 της συνθήκης για τη λειτουργία της ΕΕ, το οποίο αφορά την ελευθερία εγκατάστασης των επιχειρήσεων.
Δημοσιεύτηκε στις 29 Σεπτεμβρίου, 2010