Το άδοξο τέλος της παρουσίας της γερμανικής αλυσίδας Αldi στην Ελλάδα σε συνδυασμό με τα οικονομικά αδιέξοδα στα οποία έχει περιέλθει η ελληνική αλυσίδα Ατλάντικ διαμορφώνουν ένα νέο επιχειρηματικό σκηνικό στον χώρο των σούπερ μάρκετ. Ηδη τα 38 καταστήματα της Αldi στη χώρα μας έχουν γίνει «μήλον της Εριδος» για τους μεγάλους παίκτες της αγοράς.
Ο πρώτος που εκδήλωσε ανοικτό ενδιαφέρον να προσθέσει στο ήδη υπάρχον δίκτυο των 216 καταστημάτων του και τα καταστήματα της Αldi- βρίσκονται σε πολύ καλά, από εμπορικής άποψης, σημεία- είναι ο βελγικός όμιλος της Delhaize, μητρικός της Α-Β Βασιλόπουλος. Το ενδιαφέρον του βελγικού ομίλου για τα καταστήματα της Αldi δεν είναι τυχαίο και εντάσσεται στο πλαίσιο της "επιθετικής" πολιτικής που ακολουθεί για την επέκτασή του στις βαλκανικές χώρες. Ο βελγικός λιανεμπορικός όμιλος θέλει, σύμφωνα με πληροφορίες, να αποκτήσει τον μεγαλύτερο ιδιωτικό όμιλο της Σερβίας, την Delta Ηolding. Η θυγατρική εταιρεία του Ομίλου, η Μaxi, είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα τροφίμων της Σερβίας, όπου κατέχει σχεδόν μονοπωλιακή θέση.
Αν η εξαγορά αυτή ολοκληρωθεί, είναι αυτονόητο ότι ο βελγικός όμιλος θα βρεθεί και στη Σερβία απέναντι στην ελληνική αλυσίδα Βερόπουλος, η οποία δραστηριοποιείται εκεί εδώ και 8 χρόνια και διαθέτει τρία καταστήματα ενώ ετοιμάζει ακόμη δύο. Το ενδιαφέρον του βελγικού ομίλου για τη Σερβία δείχνει ότι ακολουθεί την περίοδο αυτή μια "επιθετική" πολιτική με κατεύθυνση τα Βαλκάνια, μιας και η προσπάθεια διείσδυσής του σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και κυρίως στη Γερμανία σκοντάφτει στη σθεναρή αντίσταση των γερμανικών αλυσίδων, μεταξύ των οποίων και οι εκπτωτικές Αldi και Lidl.
Πόλεμος για τα μερίδια
Ο πόλεμος των σούπερ μάρκετ θα είναι ιδιαίτερα σκληρός και στην ελληνική αγορά, ο τζίρος της οποίας είναι ελκυστικός για τους ευρωπαϊκούς λιανεμπορικούς ομίλους Carrefour, Delhaize και Lidl αλλά και για τους έλληνες ανταγωνιστές τους, τις αλυσίδες Σκλαβενίτης, Βερόπουλος, Μασούτης, Μετρό και άλλες μικρότερες που δραστηριοποιούνται σε περιφερειακό επίπεδο. Σύμφωνα με στοιχεία του 2008 που δεν έχουν αλλάξει ουσιαστικά, ο συνολικός ετήσιος τζίρος της ελληνικής αγοράς σούπερ μάρκετ ανέρχεται σε 7 δισ. ευρώ. Η οικονομική κρίση πάντως δεν έχει αφήσει ανέπαφα τα αποτελέσματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, οι οποίες μπορεί στο "κομμάτι" των τροφίμων να μην καταγράφουν καταστροφικές απώλειες, όμως στα διαρκή καταναλωτικά αγαθά η πτώση του τζίρου υπολογίζεται ότι ξεπερνάει το 25%. Τη μερίδα του λέοντος- περίπου 3,3 δισ. ευρώ - μοιράζονται οι αλυσίδες Carrefour Μαρινόπουλος (2 δισ. ευρώ χωρίς να υπολογίζεται ο τζίρος της Dia) και Α-Β Βασιλόπουλος.
Μετά την πρόσφατη απόφαση της Carrefour Μαρινόπουλος να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της συγγενούς Dia, το νέο δίκτυο καταστημάτων τής αλυσίδας σε όλη την Ελλάδα αποτελείται από 522 εταιρικά καταστήματα και 387 με το σύστημα της δικαιόχρησης.
Από τα καταστήματα της Dia, άλλα θα πάρουν τη μορφή που έχουν τα καταστήματα της Carrefour Μαρινόπουλος και άλλα τη μορφή καταστημάτων express. Οι νέες επενδύσεις που θα πραγματοποιήσει ο όμιλος Carrefour Μαρινόπουλος θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2011.
Εχασε εκατοντάδες εκατ. ευρώ
Η ξαφνική απόφαση της Αldi Sud να εγκαταλείψει την ελληνική αγορά δεν έχει προηγούμενο για τον γερμανικό όμιλο, ο οποίος δεν έχει φύγει μέχρι σήμερα από καμία χώρα από αυτές στις οποίες δραστηριοποιείται. Υπολογίζεται ότι το διετές πέρασμα της αλυσίδας από την ελληνική αγορά τής κόστισε μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, με κάποιες εκτιμήσεις να ανεβάζουν το ποσό αυτό στο 1 δισ. ευρώ. Οποια και να είναι η πραγματικότητα, η Αldi που μπήκε στην ελληνική αγορά για να αντιμετωπίσει επί ίσοις όροις την συμπατριώτισσά της Lidl φεύγει, καθώς οι μέχρι σήμερα επιδόσεις της δεν ήταν αντίστοιχες με τις φιλοδοξίες της. Για να μειώσει τη χασούρα της από το πέρασμά της στην Ελλάδα, έχει αρχίσει έναν κύκλο επαφών με πρώην ανταγωνιστές της για την πώληση των 38 της καταστημάτων και των αποθηκευτικών χώρων έναντι του μεγαλύτερου δυνατού τιμήματος. Η Delhaize φέρεται να είναι ο πιθανότερος αγοραστής των καταστημάτων της Αldi, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται το ενδεχόμενο να ενδιαφερθεί και κάποια άλλη αλυσίδα από αυτές που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά.
Αν και οι αλυσίδες Carrefour Μαρινόπουλος και Α-Β Βασιλόπουλος κατέχουν τη μερίδα του λέοντος και οι άλλες δυνάμεις της αγοράς (Σκλαβενίτης, Βερόπουλος, Μετρό, Μασούτης) αποδεικνύονται ισχυροί αναταγωνιστές με καλούς τζίρους. Ο Σκλαβενίτης είχε το 2008 1,08 δισ. ευρώ τζίρο, ο Βερόπουλος 711 εκατ. ευρώ, η αλυσίδα Μετρό 650 εκατ. ευρώ και η Μασούτης 573 εκατ. ευρώ. Ολες τους είναι κερδοφόρες επιχειρήσεις και μόνο η αλυσίδα Ατλάντικ με τζίρο 604,9 εκατ. ευρώ είχε το 2008 ζημιές 4,4 εκατ. ευρώ. Ο πρώτος που εκδήλωσε ανοικτό ενδιαφέρον για τα 38 καταστήματα της Αldi στην Ελλάδα είναι ο μητρικός όμιλος της Α-Β Βασιλόπουλος
... Και η Μασούτης τα Ατλάντικ
Στη λιανεμπορική αγορά ουδείς αμφιβάλλει ότι τα οικονομικά αδιέξοδα της Ατλάντικ, τα οποία δεν φαίνεται να ξεπερνιούνται εύκολα, δεν είναι αποτέλεσμα τόσο της οικονομικής κρίσης όσο μιας σειράς από επιχειρηματικές κινήσεις της διοίκησης της εταιρείας. Βασικό ρόλο έπαιξε και η κόντρα διαρκείας που υπήρχε ανάμεσα στους βασικούς μετόχους της εταιρείας, την οικογένεια Αποστόλου και τον μικρότερο μέτοχο, την οικογένεια Λαουτάρη. Ωστόσο και παρά τα αδιέξοδά της- ζημιογόνες χρήσεις τα τελευταία χρόνια και συσσωρευμένες υποχρεώσεις σε προμηθευτές και πιστωτές περίπου 300 εκατ. ευρώ- και την αίτηση υπαγωγής της στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα, η εταιρεία Ατλάντικ αποτελεί, είτε ως σύνολο είτε ως μεμονωμένα καταστήματα, σημαντικό κομμάτι του παζλ των επιχειρηματικών ανακατατάξεων που πραγματοποιούνται στην ελληνική λιανεμπορική αγορά. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πιο θερμό ενδιαφέρον για την Ατλάντικ δείχνει η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα Μασούτης η οποία, βλέπει τα σούπερ μάρκετα Ατλάντικ ως πύλη για την είσοδό της στην αγορά της Κεντρικής και της Νότιας Ελλάδας. NEA
Δημοσιεύτηκε στις 24 Ιουλίου, 2010