Την επιστροφή του μέτρου της απόσυρσης από τον Αύγουστο, τη σύνδεση τελών κυκλοφορίας με τους ρύπους από το 2010 και την εφαρμογή «πράσινου» δακτυλίου στην Αθήνα από το 2011, ανακοίνωσε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ.Σουφλιάς μετά τη συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής, η οποία εξέτασε μέτρα για τη μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων. Παράλληλα, ο κ. Σουφλιάς απέκλεισε κατηγορηματικά προτάσεις για δημιουργία διοδίων στο κέντρο της πρωτεύουσας και για κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Στόχος των μέτρων είναι, όπως είπε, «το 2012 να μειωθούν οι ρύποι κατά 25%-35% και το 2015 έως 60%» κατέληξε. Τέλη κυκλοφορίας Αναφορικά με το νέο τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας,αυτός τίθεται σε ισχύ το 2010. Δηλαδή τα τέλη κυκλοφορίας για το 2010, που ως γνωστό καταβάλλονται στο τέλος του 2009, θα υπολογιστούν με τον νέο τρόπο. Βάσει αυτού, τα ΙΧ χωρίζονται πλέον σε τέσσερις κατηγορίες και τα τέλη θα υπολογίζονται με βάση τον κυβισμό και την περιβαλλοντική επιβάρυνση που προκαλεί ο κινητήρας των οχημάτων: · Τα αυτοκίνητα που έχουν άδεια κυκλοφορίας μετά την 1/1/2005, εντάσσονται στην κατηγορία Α και θα πληρώνουν 18 ευρώ λιγότερα σε σχέση με τα σημερινά τέλη. · Τα αυτοκίνητα κατηγορίας Β με άδεια κυκλοφορίας από 1/1/2000 έως 1/1/2004 θα πληρώνουν επιπλέον 50 ευρώ. · Τα αυτοκίνητα κατηγορίας Γ με άδεια κυκλοφορίας από 1/1/1996 έως 31/12/1999, θα πληρώνουν 100 ευρώ επιπλέον. · Τα αυτοκίνητα κατηγορίας Δ με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/12/1995, θα πληρώνουν 150 ευρώ περισσότερα. Τα τέλη κυκλοφορίας για τα υβριδικά αυτοκίνητα κάτω των 1.929 κ.ε. παραμένουν μηδενικά, ενώ για εκείνα με παραπάνω κυβικά ισχύει το ήμισυ των τελών για τα αυτοκίνητα της κατηγορίας Α. Η απόσυρση
Σχετικά με το μέτρο της απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου των οχημάτων, το οποίο θα εφαρμοστεί αμέσως μετά την έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων τον Αύγουστο, θα κλιμακώνεται βάσει της κατηγορίας και του κυβισμού του οχήματος που αποσύρεται. Ειδικότερα, τα κίνητρα απόσυρσης αυτοκινήτου, χωρίς αγορά νέου, ανά κατηγορία Ι.Χ., είναι τα εξής: · 500 ευρώ για απόσυρση Ι.Χ. έως 900 κυβικά · 1.000 ευρώ για Ι.Χ. από 900-1.400 κυβικά · 1.500 ευρώ για Ι.Χ. από 1.400-2.000 κυβικά · 1.800 ευρώ για Ι.Χ. από 2.000-2.400 κυβικά · 2.200 ευρώ για Ι.Χ. από 2400 κυβικά και πάνω. Παράλληλα, για αγορά αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας (οχήματος Euro 4 ή Euro 5) μετά την απόσυρση του παλιού, δίδεται οικονομικό κίνητρο 1.000 ευρώ επιπλέον. To ΥΠΕΧΩΔΕ υπολογίζει ότι μέσα στο 2009 θα αποσυρθούν 50.000 οχήματα, 250.000 το 2010, περίπου 230.000 Ι.Χ. το 2011 και 200.000 οχήματα το 2012. Πράσινος δακτύλιος
Το μέτρο του «πράσινου» δακτυλίου, που αποτελεί ένα ακόμα κίνητρο για την ανανέωση του στόλου των οχημάτων, θα εφαρμοστεί στην Αθήνα από την 1η Σεπτεμβρίου 2011 και σε όποιο άλλο αστικό κέντρο πάρει σχετική απόφαση η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Τα αυτοκίνητα Α κατηγορίας που εκπέμπουν χαμηλούς ρύπους (140 γρ. διοξειδίου του άνθρακα ανά χλμ και κάτω) θα κυκλοφορούν ελεύθερα στον δακτύλιο, ενώ τα Ι.Χ. της κατηγορίας Δ, δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν κατά τις ώρες ισχύς του. Για τα Ι.Χ. που ανήκουν στις κατηγορίες Β και Γ, η είσοδός τους στο δακτύλιο θα γίνεται με τη διαδικασία μονά-ζυγά. Αντιδράσεις Το ΠΑΣΟΚ έκανε λόγο για «ανακυκλωμένα» μέτρα και για «πολιτική Δρ Τζέκυλ και Μίστερ Χάιντ του ΥΠΕΧΩΔΕ και της κυβέρνησης». Κατά την αξιωματική αντιπολίτευση, η επιβολή περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας έχει στην πραγματικότητα «εισπρακτικό στόχο, με πρόσχημα το περιβάλλον, και μάλιστα σε βάρος των πιο αδύναμων οικονομικά νοικοκυριών». Την ίδια ώρα με την απόσυρση «επιβαρύνεται η ελληνική οικονομία και το ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών της χώρας». Το ΚΚΕ τόνισε ότι για άλλη μια φορά μένει στο απυρόβλητο η αέρια ρύπανση που προκαλείται από την ανεξέλεγκτη δράση των μεγαλοβιομήχανων στα αστικά κέντρα και όλο το βάρος ρίχνεται αποκλειστικά στα λαϊκά στρώματα που χρησιμοποιούν χαμηλού κόστους Ι.Χ. αυτοκίνητα. Οι πολίτες χρειάζονται κίνητρα για να εγκαταλείψουν το Ι.Χ. τους, όχι κίνητρα για να αγοράσουν και άλλα, σχολίασε ο ΣΥΡΙΖΑ ζητώντας από την κυβέρνηση μακροχρόνια προγράμματα ενθάρρυνσης της βιώσιμης κινητικότητας, των ήπιων μορφών μετακίνησης, των δημόσιων -καθαρών- μέσων μεταφοράς. «Τα μέτρα όπως παρουσιάστηκαν, με τη μορφή πράσινων δακτυλίων και περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας, μας θυμίζουν έντονα την ιστορία με τα πράσινα άλογα. Κυλά ο χρόνος εις βάρος της ποιότητας ζωής μας, χωρίς να μπορεί να σοβαρευτεί η κυβέρνηση Καραμανλή» σχολίασε ο ΛΑΟΣ. Το ΥΠΕΧΩΔΕ, απαντώντας στο ΠΑΣΟΚ, αντικρούει τα περί εισπρακτικού μέτρου, λέγοντας ότι «πρόκειται για ένα αυτοχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα, όπου τα έσοδα από τα περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας και τα έσοδα του κράτους από τις επιπλέον πωλήσεις χρηματοδοτούν την απόσυρση των ρυπογόνων οχημάτων και την ανανέωση του στόλου των οχημάτων». «Όσον αφορά στις ανακοινώσεις του ΚΚΕ και του ΣΥΝ, φαίνεται ότι δεν θέλουν να παραδεχθούν την ιδιαίτερη προσοχή που δίδεται στα ασθενέστερα εισοδήματα, στα μέτρα αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης του ΥΠΕΧΩΔΕ. Τα περιβαλλοντικά τέλη είναι χαμηλότερα για τα οχήματα μικρότερου κυβισμού και στην απόσυρση ωφελούνται εκείνοι που θα αγοράσουν οχήματα μικρότερου κυβισμού» σημειώνει το υπουργείο. Απόλυτα ορθά και αναγκαία χαρακτήρισε ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων τα μέτρα για την ανανέωση του στόλου που εξαγγέλθηκαν από το ΥΠΕΧΩΔΕ.
Δημοσιεύτηκε στις 23 Ιουλίου, 2009