Στα 14 εκατ. ετησίως- υπολογίζουν παράγοντες της αγοράς υγραερίου- την απώλεια των φορολογικών εσόδων λόγω της έξαρσης του λαθρεμπορίου και της νοθείας στο υγραέριο κίνησης.
Εκπρόσωποι του κλάδου αναφέρουν ότι παρατηρείται εκτεταμένη παρέμβαση στις αντλίες με διάφορους τρόπους, ενώ βρίσκεται σε έξαρση η νοθεία του υγραερίου κίνησης με υγραέριο χαμηλότερης φορολογίας. Εκτιμάται ότι πάνω από το 10% του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα προέρχεται από παράνομη διακίνηση.
Πρέπει να σημειωθεί ότι κάθε λίτρο υγραερίου θέρμανσης κοστίζει περίπου 0,15 ευρώ φθηνότερα από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης, γεγονός που καθιστά ισχυρότατο το κίνητρο της παραβατικής συμπεριφοράς.
Όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς το υγραέριο κινητήρων δεν υπόκειται στο σύστημα εισροών/εκροών και ο ετήσιος προγραμματισμένος έλεγχος που πραγματοποιείται από τα τελωνεία δίνει άφθονο χρόνο στους παραβάτες του νόμου να τακτοποιήσουν τα χαρτιά τους, ώστε να φαίνονται καθ’ όλα νόμιμοι. Πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση (ΦΕΚ 2100 Β 7/7/2016) μάλιστα απαλλάσσει τα τελωνεία από τον ετήσιο έλεγχο, ο οποίος εφεξής θα γίνεται κάθε τρία χρόνια.
Το πρόβλημα εντείνεται λόγω της έλλειψης πόρων, μέσων και ανθρώπινου δυναμικού στους ελεγκτικούς μηχανισμούς, την έλλειψη καταρτισμένων στο αντικείμενο ελεγκτών, τις καθυστερήσεις στη διαδικασία επιβολής προστίμων και κυρώσεων, αλλά και το γεγονός ότι συγκεκριμένοι τύποι αντλιών επιδέχονται εύκολα παρεμβάσεις, ενώ υπάρχουν σύγχρονοι μέθοδοι κλοπής με χρήση εξελιγμένων ηλεκτρονικών συστημάτων
Οι ίδιοι παράγοντες σημειώνουν ότι υπάρχουν περιοχές στην Αττική, που η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης είναι τόσο φθηνή, που δεν δικαιολογεί ούτε το περιθώριο της εταιρίας εμπορίας, ούτε το περιθώριο του πρατηριούχου, ούτε καν το μεταφορικό κόστος για να μεταφερθεί το υγραέριο στα πρατήρια αυτά.
Για την αντιμετώπιση του φαινομένου προτείνεται:
Δημοσιεύτηκε στις 26 Ιουλίου, 2016