Πυρετώδεις είναι οι διαβουλεύσεις για τη διάσωση της Μαρινόπουλος, η κατάρρευση της οποίας θα προκαλέσει τσουνάμι με απρόβλεπτες συνέπειες στην αγορά.
Η υπόθεση Μαρινόπουλου λαμβάνει ευρύτερες διαστάσεις, καθώς με νέες αιτήσεις που υπέβαλε χθες η διοίκηση του ομίλου στο Πρωτοδικείο Αθηνών ζητά την υπαγωγή στο άρθρο 99 άλλων τριών εταιρειών του ομίλου, αιτούμενη -στην πραγματικότητα- τη συνολική υπαγωγή του τμήματος λιανικού εμπορίου τροφίμων του ομίλου Μαρινόπουλου στον προπτωχευτικό κώδικα, ανεβάζοντας το άνοιγμα στο 1,8 δισ. ευρώ.
Οι τρεις εταιρείες που περιλαμβάνονται στις νέες αιτήσεις είναι οι εταιρίες Αφοί Μαρινόπουλοι Συμμετοχική Α.Ε, της Express M Α.Ε. και της ΞΥΝΟΣ Α.Ε. οι αθροιστικές υποχρεώσεις των οποίων ανέρχονται σε ποσό της τάξεως των 490 εκατομμυρίων ευρώ.
Η εταιρεία Αφοί Μαρινόπουλοι Συμμετοχική Α.Ε. είναι η μητρική, η Express M Α.Ε. είναι αλυσίδα λιανεμπορίου με 160 καταστήματα όπως και η ΞΥΝΟΣ Α.Ε. που λειτουργεί 19 σούπερ μάρκετ. Για τις τρεις αυτές εταιρείες, όπως και για τη «Μαρινόπουλος Α.Ε.» το δικαστήριο χορήγησε προσωρινή δικαστική προστασία από τους πιστωτές τους μέχρι αύριο 1η Ιουλίου, οπότε και θα συζητηθούν και οι 4 αιτήσεις για τη λήψη ή όχι νέας προσωρινής διαταγής προστασίας έως τη συζήτηση των αιτήσεων για υπαγωγή στο άρθρο 99, το φθινόπωρο.Για τη «Μαρινόπουλος Α.Ε.» η αίτηση για υπαγωγή στο άρθρο 99 έχει οριστεί να συζητηθεί στις 16 Νοεμβρίου και για τις τρεις άλλες εταιρίες του ομίλου στις 21 Σεπτεμβρίου, αν και πιθανολογείται πως τελικά θα συγχωνευτούν σε μία συζήτηση, τον Σεπτέμβριο.
Εργαζόμενοι - προμηθευτές
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Μαρινόπουλος, οι υποχρεώσεις της εταιρείας τον Δεκέμβριο του 2015 έφταναν στο 1,324 δισ. ευρώ . Οι υποχρεώσεις της εταιρείας προς τον δημόσιο τομέα ανέρχονται στα 100 εκατ. ευρώ, ενώ τα δάνεια είναι 337 εκατ. ευρώ και οι οφειλές από leasing 159 εκατ. ευρώ. Στο ποσό αυτό θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι οφειλές των τριών εταιριών που κατέθεσαν χθες το αίτημα υπαγωγής στο άρθρο 99. Οι οφειλές στους 12.500 εργαζόμενους φτάνουν στα 4,2 εκατ. ευρώ. Ο κίνδυνος ντόμινο «λουκέτων» στην αγορά είναι κάτι παραπάνω από ορατός, αν δεν βρεθεί λύση και τελικά η εταιρία οδηγηθεί σε κλείσιμο, καθώς οι προμηθευτές που δεν θα πάρουν τα οφειλόμενα και ιδιαίτερα οι μικροί -που είναι και περισσότερο ευάλωτοι- δεν πρόκειται να αντέξουν.
Καταστήματα - ιδιοκτήτες ακινήτων
Τα σούπερ μάρκετ της Μαρινόπουλος ανέρχονται σε 800 και από αυτά περίπου τα 500 είναι εκμισθωμένα. Οι ιδιοκτήτες ακινήτων θέτουν μία άλλη διάσταση της υπόθεσης που προκαλεί αναταράξεις στην αγορά και κάνουν λόγο για δραματικές συνέπειες από την αίτηση της δικαστικής προστασίας. Εκατοντάδες από αυτούς εκτός του ότι δεν έχουν πληρωθεί τα μισθώματα των τελευταίων 8-12 μηνών, με τα μέτρα προστασίας που ζητούνται, κινδυνεύουν άμεσα να παγιδευτούν και σε μια κατάσταση πολυετούς αναγκαστικής χρήσης των περιουσιών τους από την εταιρία, χωρίς να καταβάλλονται σ΄αυτούς τα οφειλόμενα μισθώματα, ούτε να δικαιούνται σε απόδοση των ακινήτων τους!
Η εξέλιξη αυτή θα οδηγήσει σε πραγματική απόγνωση τους ιδιοκτήτες αυτούς οι οποίοι θα βρεθούν σε πλήρη αδυναμία να πληρώσουν τον σημαντικά αυξημένο ΕΝΦΙΑ του 2016, και μάλιστα για καταστήματα «σούπερ-μάρκετ» με μεγάλα εμβαδά και υπέρογκες αντικειμενικές αξίες, με αποτέλεσμα να βρεθούν αντιμέτωποι με κατασχέσεις των ακινήτων τους, και με ποινικές διώξεις ακόμη και σε βαθμό κακουργήματος, δεδομένου ότι η αδυναμία πληρωμής του ΕΝΦΙΑ οδηγεί ακόμη και σε δήμευση περιουσιών βάσει της νομοθεσία περί «ξεπλύματος βρώμικου χρήματος»…
Η εταιρεία
Μπορεί στα περισσότερα καταστήματα Μαρινόπουλος τα ράφια να είναι άδεια από προίοντα, αφού οι πολλοί προμηθευτές έχουν σταματήσει όχι μόνο με την κατάθεση της αίτησης αλλά εδώ και καιρό την τροφοδοσία των σούπερ μάρκετ ωστόσο από την εταιρία γίνεται προσπάθεια να συνεχιστεί η ομαλή λειτουργία τους. Οπως ανακοινώθηκε «με κανονικούς ρυθμούς διεξάγεται η λειτουργία των καταστημάτων Μαρινόπουλος Α.Ε. σε συνέχεια της κατάθεσης αιτήματος, στο Πρωτοδικείο Αθηνών, για την υπαγωγή της εταιρείας σε διαδικασία εξυγίανσης, που εκδικάζεται την Παρασκευή 1 Ιουλίου. Τα καταστήματα και οι εργαζόμενοι τους καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την εύρυθμή λειτουργία και την άρτια εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
Παράλληλα, συνεχείς είναι οι συζητήσεις με τις τράπεζες για τη διαμόρφωση του πλαισίου που θα επιτρέψει τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της εταιρείας. Υπενθυμίζεται ότι η υπαγωγή σε διαδικασία εξυγίανσης αποτελεί τη μοναδική λύση για τη διατήρηση της λειτουργίας της εταιρείας και των θέσεων εργασίας καθώς και τη διασφάλιση των οφειλών προς τους προμηθευτές.
Δημοσιεύτηκε στις 30 Ιουνίου, 2016