Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και βουλευτής Πέλλας κ. Θεοδώρα
Τζάκρη κατά την τοποθέτησή της στην Επιτροπή δημόσιας διοίκησης, δημόσιας
τάξης και δικαιοσύνης επί του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για την
«Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης
α’ και β’ βαθμού, κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου δήμων,
παρακολούθηση επιδόσεων τοπικής αυτοδιοίκησης, οικονομική και διοικητική
διαχείριση οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ευζωία των ζώων συντροφιάς,
κατασκευή και αναβάθμιση λειτουργούντων χερσαίων συνοριακών σταθμών και
λοιπές διατάξεις του Υπουργείου Εσωτερικών» αναφέρθηκε αρχικά στις
συγκλονιστικές εικόνες που έρχονται από τον Βόλο, τη Βόρεια Εύβοια, τη
Θεσσαλία , οι οποίες αποτυπώνουν το μέγεθος της καταστροφής που έχει
συντελεστεί λόγω της κακοκαιρίας Elias, σημειώνοντας ότι ακόμη μια φορά το
επιτελικό κράτος βούλιαξε στη λάσπη αποτυγχάνοντας να σχεδιάσει, να προλάβει
και να παρέχει ασφάλεια στους πολίτες. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην
πραξικοπηματική κυβερνητική απόφαση αντικατάστασης μελών της ΑΔΑΕ που δε
συμφωνούν με τις κυβερνητικές απόψεις, μια ημέρα πριν συζητηθεί στην
ανεξάρτητη αρχή η άρνηση της ΕΥΠ να συνεργαστεί για τη διερεύνηση του
σκανδάλου των υποκλοπών και η επιβολή προστίμου 100.000 €.
Αναφορικά με το νομοσχέδιο σημείωσε ότι πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που θα
επιφέρει διοικητική μεταρρύθμιση στην Αυτοδιοίκηση εν μέσω της προεκλογικής
περιόδου των αυτοδιοικητικών εκλογών. Επισήμανε την αυταρχική σύλληψη του
νομοσχεδίου που επιφέρει περαιτέρω ενίσχυση των δημάρχων και περιφερειαρχών
αποδυναμώνοντας παράλληλα την αντιπολιτευτική ισχύ των παρατάξεων της
μειοψηφίας καθώς και την κατάργηση του συνόλου των ΝΠΔΔ και των κοινωφελών
επιχειρήσεών των δήμων στους δήμους. Η κ. Τζάκρη ζήτησε την αναβολή ψήφισης
του νομοσχεδίου σημειώνοντας ότι αν δεν γίνει αυτό το επόμενο διάστημα θα
δημιουργηθεί «επιτελικό χάος» και στην Αυτοδιοίκηση, με δυσλειτουργία από τη
μια και αδυναμία από την άλλη κάλυψης βασικών αναγκών των πολιτών και
παροχής υπηρεσιών όπως γινόταν μέχρι σήμερα.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κ. Τζάκρη:
«Κύριε Υπουργέ,
Δεν έχουν τέλος οι συγκλονιστικές εικόνες που έρχονται από τον Βόλο, τη Βόρεια
Εύβοια, τη Θεσσαλία , οι οποίες αποτυπώνουν το μέγεθος της καταστροφής που
έχει συντελεστεί λόγω της κακοκαιρίας Elias, μόλις μερικές ημέρες μετά από την
κακοκαιρία daniel. Σπίτια πνιγμένα στη λάσπη, αγωγοί ομβρίων να σπάνε το
οδόστρωμα και να βγαίνουν στην επιφάνεια, αυτοκίνητα διαλυμένα, είναι μόνο
μερικές από τις εικόνες που μπορεί να αντικρίσει κανείς.
Μια φορά την χιλιετία έλεγε ο κ. Βορίδης ότι βρέχει τόσο. Δυστυχώς δεν συμβαίνει
κάθε 1000 χρόνια θα του απαντήσω εγώ. Συμβαίνει όταν δεν προστατεύεις την
πόλη και τους πολίτες σου. Συμβαίνει όταν το πολυδιαφημιζόμενο επιτελικό κράτος
της ΝΔ απέτυχε ακόμη μια φορά να σχεδιάσει, να προλάβει και να παρέχει
ασφάλεια στους πολίτες. Ακόμη μια φορά το επιτελικό κράτος βούλιαξε στη λάσπη!
Στο στόχαστρο της κυβέρνησης μπήκε ξανά η ΑΔΑΕ (Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου
Επικοινωνιών), αυτή τη φορά με την «προσπάθεια εκκαθάρισης» στελεχών της που
δεν βολεύουν τα κυβερνητικά σχέδια. Από την περασμένη Παρασκευή που έγινε
γνωστή η ημερήσια διάταξη για τη συνεδρίαση της ανεξάρτητης αρχής για την Τετάρτη
χτες η οποία αναβλήθηκε λόγω κακοκαιρίας για την Παρασκευή (αύριο), ξεκίνησε από
την κυβέρνηση ένας αγώνας δρόμου για να αντικατασταθούν αυτά τα συγκεκριμένα
μέλη της ΑΔΑΕ τα οποία έχουν ασχοληθεί ενδελεχώς με το σκάνδαλο
των υποκλοπών και το σημαντικότερο δε συμφωνούν με τις κυβερνητικές απόψεις.
Η κυβερνητική απόφαση αντικατάστασης μελών της Αρχής Διασφάλισης Απορρήτου
των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), των οποίων η θητεία έχει λήξει, στη σημερινή (28/9)
Διάσκεψη των Προέδρων, δηλαδή μία ημέρα πριν από την προγραμματισμένη από
την ΑΔΑΕ συνεδρίαση της Παρασκευής 29 του μηνός, για να αποφανθεί για την
άρνηση της ΕΥΠ να συνεργαστεί για τη διερεύνηση του σκανδάλου των υποκλοπών,
αποτελεί ένα ακόμη βαρύτατο πλήγμα στο κράτος δικαίου, προσβάλλει κάθε έννοια
ανεξαρτησίας της Αρχής και παραβιάζει για άλλη μια φορά τη συνταγματική
νομιμότητα. Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη συνεδρίαση της ΑΔΑΕ με το
συγκεκριμένο θέμα, δηλαδή, την έκθεση ελέγχου για την ΕΥΠ, επρόκειτο να
συζητηθεί τον Απρίλιο, αλλά είχε εξαιρεθεί από τη συνεδρίαση της Ολομέλειας,
προκειμένου να μην υπάρχουν υπόνοιες περί εμπλοκής της Ανεξάρτητης Αρχής στην
προεκλογική περίοδο.
Βασικό επίδικο, η επιβολή προστίμου 100.000 € στην ΕΥΠ η οποία από την αρχή όχι
μόνο αρνήθηκε κάθε συνεργασία με την ανεξάρτητη Αρχή αλλά κατέστρεψε και
αρχεία σχετικά με την υπόθεση των υποκλοπών.
Όσο και αν θέλει να μας πείσει ο κ. Βορίδης για τις ευγενείς προθέσεις της
κυβέρνησης, σε καμία περίπτωση δεν έχει βάση η θέση της κυβέρνησης ότι έχει
λήξει η θητεία των μελών αυτών και πρέπει να αντικατασταθούν, αφού υπάρχει
ρητή συνταγματική πρόβλεψη (άρθρο 101Α παρ. 2) σύμφωνα με την οποία
η θητεία τους παρατείνεται αυτοδικαίως μέχρι να αντικατασταθούν, «άρα δεν
προκύπτει αυτή η επιτακτική ανάγκη - τώρα - αντικατάστασης τους. Όμως πιέζει
αφόρητα η αυριανή συνεδρίαση της αρχής.
Καμία λογοδοσία από την πλευρά της κυβέρνησης, μόνο προσπάθεια συγκάλυψης!
Και περνώ στο σημερινό σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών για την
αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής
Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού σε μια περίοδο που διανύουμε την τελική ευθεία
για τις Αυτοδιοικητικές Εκλογές καθώς στις 8 Οκτωβρίου θα στηθούν σε όλη την
Ελλάδα οι κάλπες για την ανάδειξη των νέων Δημάρχων και Περιφερειαρχών.
Δηλαδή η κυβέρνηση χωρίς καμία καθυστέρηση επέλεξε να φέρει προς συζήτηση το
εν λόγω νομοσχέδιο που υποτίθεται ότι αναμορφώνει το σύστημα διακυβέρνησης
των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και μάλιστα μόλις μια μέρα μετά την ολοκλήρωση της
διαβούλευσης και εν μέσω της προεκλογικής περιόδου των αυτοδιοικητικών
εκλογών.
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο αυταρχικής σύλληψης τόσο ως προς το περιεχόμενο
όσο και ως προς τη διαδικασία. Αφορά στην ουσία διοικητική μεταρρύθμιση και
οργανωτική αναδιάρθρωση των δήμων χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με τα
αυτοδιοικητικά στελέχη.
Και ενώ η κυβέρνηση γνωρίζει πολύ καλά ότι οι αυτοδιοικητικοί αυτή την περίοδο
είναι απασχολημένοι με τις εκλογές και δεν θα δώσουν την απαιτούμενη προσοχή»
σε ένα νομοσχέδιο που φέρνει σοβαρές αλλαγές και τους ενδιαφέρει άμεσα.
Παρά το γεγονός ότι είμαστε μια εβδομάδα πριν τις αυτοδιοικητικές εκλογές και ενώ
η ΚΕΔΕ ζήτησε την προηγούμενη βδομάδα, στην συνεδρίαση του ΔΣ της, παρόντος
μάλιστα και του αναπληρωτή υπουργού Εσωτερικών, να μεταφερθεί η όποια
συζήτηση του νομοσχεδίου για μετά τις εκλογές για να υπάρχει επαρκής χρόνος για
επεξεργασία και διαβούλευση.
Αναρωτιέμαι γιατί τόση βιασύνη;
Όταν ακόμη δεν γνωρίζουμε τους νέους δημάρχους και περιφερειάρχες, οι οποίοι
θα πρέπει να προχωρήσουν σε ουσιαστικές αλλαγές των δομών τους μέχρι το τέλος
του χρόνου.
Θα σας πω γιατί:
Γιατί εισάγετε ένα νομοσχέδιο στο ίδιο ακριβώς πνεύμα με του νόμου Βορίδη του
2021 που μόνο σκοπό έχει να ενισχύσει την εξουσία του δημάρχου και του
περιφερειάρχη και να αποδυναμώσει την αντιπολίτευση. Φέρνετε διατάξεις που
ενισχύουν την εξουσία του δημάρχου και περιφερειάρχη καθιστώντας τους
απόλυτους κυρίαρχους του παιχνιδιού αποδυναμώνοντας παράλληλα την όποια
αντιπολιτευτική ισχύ των παρατάξεων της μειοψηφίας.
Γιατί Επιχειρείται η κατάργηση του συνόλου των ΝΠΔΔ των δήμων και των
κοινωφελών επιχειρήσεών τους!!! (που σε επίπεδο χώρας είναι περίπου 500) και
των Σχολικών Επιτροπών (που είναι περίπου 600). Χωρίς να έχει προηγηθεί κανένας
σχεδιασμός, καμία μελέτη και όμως προσωπικό, πόροι και αρμοδιότητες όλων
αυτών των ΝΠΔΔ θα μεταφερθούν στις υπηρεσίες των δήμων μέχρι το τέλος του
έτους! Χωρίς να ορίζεται καμία μεταβατική περίοδος, αντίθετα προβλέπεται ότι οι ανωτέρω δομές καταργούνται αυτοδικαίως την 31η.12.2023 και οι αρμοδιότητές
τους ασκούνται από την 1 η .1.2024 από τον οικείο δήμο!
Η όποια απόφαση κατάργησης ή όχι των ΝΠΔΔ και των Κοινωφελών Επιχειρήσεων
θα πρέπει να λαμβάνεται με απόφαση των οικείων δημοτικών συμβουλίων αφού
έχουν προηγηθεί οι σχετικές μελέτες σκοπιμότητας, οι τροποποιήσεις των
οργανισμών εσωτερικής υπηρεσία (ΟΕΥ), η κατάρτιση προϋπολογισμών και η ένταξη
των διαφόρων προγραμμάτων στους δήμους ώστε να μη χαθούν
συγχρηματοδοτούμενα έργα.
Όταν μάλιστα στο πλαίσιο της δημοσιονομικής εξυγίανσης τα προηγούμενα
δύσκολα χρόνια, η Τοπική Αυτοδιοίκηση προχώρησε σε σημαντικές συγχωνεύσεις
και αναδιαρθρώσεις των δομών και των υπηρεσιών της. Σε ότι αφορά στα Νομικά
Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου από 4.300 συγχωνεύτηκαν σε 520, δηλαδή μείωση
88%, ενώ τα νομικά πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου από 1.350 συγχωνεύτηκαν σε 492,
δηλαδή μείωση 64%! Οι Δήμοι όχι μόνο προχώρησαν αποφασιστικά σε εξυγίανση
των δομών τους αλλά σήκωσαν και το τεράστιο βάρος της αναζήτησης λειτουργικών
ισορροπιών για να ανταποκριθούν στις ανάγκες των πολιτών.
Όταν η τωρινή κατάργηση ΝΠΔΔ και Κοινωφελών Επιχειρήσεων, περιλαμβάνει
δομές που ως επί το πλείστον ασκούν την κοινωνική και πολιτιστική πολιτική των
δήμων, όπως, οι παιδικοί σταθμοί, τα ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, ΚΗΦΗ, τα προγράμματα
Άθλησης για Όλους, απασχόληση ανέργων μέσω ΔΥΠΑ (μακροχρόνια ανέργων
ηλικίας 55-67 ετών, προγράμματα απασχόλησης ΑμεΑ, προγράμματα προεργασίας),
λειτουργία φιλαρμονικής, διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων, διανομές
τροφίμων σε άπορα άτομα (ΤΕΒΑ) και πλήθος άλλων λειτουργιών.
Πώς θα ασκείται από δω και πέρα η πολιτική των δήμων σε αυτούς τους κρίσιμους
τομείς;;;
Η ίδια τακτική ακολουθείται και στην περίπτωση συλλογικών οργάνων
διαβούλευσης:
Καταργείται η οικονομική επιτροπή και η επιτροπή ποιότητας ζωής των δήμων και
συγχωνεύονται σε μια νέα επιτροπή τη Δημοτική Επιτροπή. Ποια θα είναι η
ποιότητα λήψης των αποφάσεων αυτής της νέας Δημοτικής Επιτροπής που θα
λειτουργεί ως ένα μίνι-δημοτικό συμβούλιο με ημερήσιες διατάξεις που στους
μεγάλους δήμους θα αριθμούν 100 θέματα ανά συνεδρίαση και με τον ίδιο αριθμό
μάλιστα μελών που ισχύει τώρα;
Καταργείται η αυτοτέλεια των σχολικών επιτροπών (οι οποίες σήμερα λειτουργούν
χωρίς κανένα κόστος) θα οδηγήσει σε υπερσυγκεντρωτισμό αφού μεταφέρει όλες
τις σχετικές αρμοδιότητες στο Δημοτικό Συμβούλιο που ειδικά σε περιπτώσεις των
μεγάλων δήμων με πολλές σχολικές μονάδες είναι βέβαιο ότι δεν θα μπορούν να
ανταποκριθούν με αποτελεσματικότητα, αμεσότητα, εγγύτητα, διαφάνεια και
λογοδοσία στον ουσιαστικό ρόλο τους και «θα χαθούν» μέσα στη γραφειοκρατική
καθημερινότητα των λοιπών οικονομικών και διοικητικών υπηρεσιών των Δήμων.
Πώς θα διασφαλιστούν όλα τα παραπάνω όταν οι δήμοι είναι υποστελεχωμένοι, δεν
διαθέτουν το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό, τον κατάλληλο εξοπλισμό και την
απαιτούμενη για όλα αυτά τεχνογνωσία;;; Πώς θα προλάβουν να τροποποιήσουν
τους Οργανισμούς Εσωτερικής Υπηρεσίας (ΟΕΥ) μέσα σε έξι μήνες όταν πρόκειται για τόσο μεγάλης έκτασης δομική και οργανωσιακή αναδιάρθρωση των υπηρεσιών
τους;;;
Από την πλευρά της κυβέρνησης μόνη και κύρια αιτιολόγηση για όλο αυτό το
εγχείρημα είναι η διασφάλιση οικονομιών κλίμακας και η ενοποίηση υπηρεσιών
και προμηθειών.
Μα πως θα έχει επιτυχία ένα τέτοιο εγχείρημα χωρίς να έχει προηγηθεί καμία
αξιολόγηση δομών και καμία μελέτη σκοπιμότητας;
Ενδεικτικό της κακής και ερασιτεχνικής νομοθέτησης είναι και η πρόβλεψη του
άρθρου 43, ότι δηλαδή με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, ύστερα από αίτηση
του οικείου δημοτικού συμβουλίου που υποβάλλεται έως την 15η.11.2023 και
συνοδεύεται από τεκμηριωμένη αιτιολόγηση με ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία,
δύναται να εξαιρεθούν από την κατάργηση των οποίων η δραστηριότητα από
πλευράς εξειδικευμένου αντικειμένου, απόδοσης έργου και ευρύτερης
αναγνώρισης δικαιολογεί την ανωτέρω εξαίρεση.
Δηλαδή, νομοθετείτε παράλληλα και «παραθυράκια», έστω και σε αυτό το σύντομο
χρονικό διάστημα μέχρι τις 15 Νοεμβρίου γιατί δεν είστε και τόσο σίγουροι,
προκειμένου να αποφευχθούν καταστροφικά λάθη από τον οδοστρωτήρα που
πρόκειται να περάσει.
Μεταφέρετε αρμοδιότητες από τις περιφέρειες στους δήμους (όπως αυτή της
καθαριότητας του οδικού δικτύου) χωρίς να συνοδεύεται από τους απαιτούμενους
πόρους σε επίπεδο οικονομικό, προσωπικού και εξοπλισμού. Σύμφωνα δε με
κάποιους αιρετούς, η σχετική διάταξη έρχεται να δώσει την αρμοδιότητα στους
δήμους, οι οποίοι θα εμφανίζονται ως ο πρώτος φταίχτης σε μελλοντικές πυρκαγιές
και πλημμύρες. Δηλαδή οι επικίνδυνες αρμοδιότητες για τους περιφερειάρχες θα
μεταφερθούν στους δήμους και οι περιφέρειες θα συνεχίζουν να διαχειρίζονται
όλους τους οικονομικούς πόρους.
Κύριε Υπουργέ,
Αυτό που έχουμε σήμερα εδώ είναι η επιβολή μιας «βίαιης» και «οριζόντιας»
πολιτικής αναμόρφωσης του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής
Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού που θα επιφέρει πολλαπλά λειτουργικά
προβλήματα και χωρίς να λύνει ένα βασικό πρόβλημα των δήμων που είναι η
οικονομική ενδυνάμωσή τους.
Αυτό που θα δημιουργήσετε θα είναι ένα ακόμη χάος το «επιτελικό χάος» και στην
Αυτοδιοίκηση, με δυσλειτουργία από τη μια και αδυναμία από την άλλη κάλυψης
βασικών αναγκών των πολιτών και παροχής υπηρεσιών όπως γινόταν μέχρι
σήμερα.»
Δημοσιεύτηκε στις 29 Σεπτεμβρίου, 2023