Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ''Μακεδονικής'' σε ακύρωση οδηγείται η σύμβαση έργου του οδικού άξονα Βέροιας, Νάουσας, Έδεσσας, μεταξύ της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της αναδόχου κατασκευάστριας εταιρίας «Θόλος Α.Ε». Αυτό προκύπτει μετά τη νέα καθυστέρηση που υπάρχει λόγω της αναβολής εκδίκασης των αποζημιώσεων στους επιχειρηματίες για το κομμάτι «Πατρίδα – ΣΣ Νάουσας»,για το Μάρτιο του 2011. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες της «Μ» είναι σίγουρό ότι μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες, (Τον Αύγουστο του 2010), θα ακυρωθεί η σύμβαση του έργου καθώς ο εργολάβος δεν μπορεί να περιμένει άλλο την εκδίκαση των απαλλοτριώσεων για τους επιχειρηματίες του κομματιού «Πατρίδα – ΣΣ Νάουσας».
Αυτό πρακτικά σημαίνει απένταξη του έργου, δίχως όμως να γνωρίζουμε εκ των προτέρων τι μέλλει γενέσθαι. Παραδείγματος χάρη, η σύμβαση μπορεί να ακυρωθεί μέσα στο καλοκαίρι, αλλά οι αποζημιώσεις να τελεσιδικήσουν μέσα στον Μάρτιο του 2011 έτσι ώστε η Περιφέρεια να δημοπρατήσει εκ νέου το έργο σε άλλη εταιρία. Μια εξέλιξη όμως που είναι πρακτικά πολύ δύσκολη, αφου το έργο θα καθυστερήσει πάρα πολύ και το πιο πιθανό είναι να μην υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια από το ΕΣΠΑ. Η «Μ» με πρωτοσέλιδο ρεπορτάζ της στις 29 Απριλίου 2010 είχε αναδείξει την μεγάλη πιθανότητα απένταξης του οδικού άξονα από το ΕΣΠΑ μετά την σύσκεψη που είχε πραγματοποιηθεί στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μεταξύ της Μαρίας Λιονή, του Νομάρχη Κώστα Καραπαναγιωτίδη και των δυο δημάρχων Βέροιας και Νάουσας, αλλά και εκπροσώπου του δήμου Έδεσσας. Μετά το πέρας της σύσκεψης η περιφερειάρχης είχε υποσχεθεί ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα αποστείλει έγγραφο με το οποίο θα ενημερώνει επ ακριβώς τη Νομαρχία και τους δημάρχους για τις δαπάνες των απαλλοτριώσεων του έργου «Πατρίδα – Νάουσα». Το έγγραφο απεστάλη στις 10 Μαΐου και ουσιαστικά επιβεβαιώνει όσα γράψαμε στις 29 Απριλίου, δηλαδή ότι είναι αδύνατο να βρεθούν επιπλέον 47 εκ ευρώ για αποζημιώσεις απαλλοτριώσεων, ότι τον Αύγουστο του 2010 επέρχεται αυτοδικαία η ανάκληση της αρχικής απαλλοτρίωσης και το έργο θα μείνει εκτός ΕΣΠΑ.
Το έγγραφο της Περιφέρειας
«Σε συνέχεια της ευρείας σύσκεψης που έγινε στα γραφεία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας με την συμμετοχή των Νομαρχών Ημαθίας και Πέλλας, των Δημάρχων Βέροιας, Νάουσας και του Αντιδημάρχου Έδεσσας, παρουσία και των εκπροσώπων των Υπηρεσιών Δ/νσης Δημοσίων Έργων, Δ/σης Κατασκευής Έργων και Νομικών Συμβούλων του Κράτους, σας γνωρίζουμε τα παρακάτω: Στους Νομούς Ημαθίας και Πέλλας έχει ξεκινήσει η κατασκευή νέας χάραξης της οδού "Πατρίδα - Νάουσα", η οποία αποτελεί μέρος του κάθετου άξονα "Βέροια - Νάουσα - Σκύδρα" που συνδέει τις πόλεις Έδεσσα , Νάουσα και Βέροια με την Εγνατία οδό. Το έργο εντάχθηκε στο Γ' ΚΠΣ και ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2006 με προβλεπόμενο χρόνο περαίωσης τον Ιούνιο του 2008. Η πρόοδος των εργασιών ήταν ανάλογη με την πρόοδο των απαλλοτριώσεων.
Η κήρυξη της απαλλοτρίωσης έγινε με την 3442/7-4-2005 απόφαση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και τον Σεπτέμβριο του 2006 εκδόθηκε η πρώτη απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ημαθίας για καθορισμό της προσωρινής τιμής μονάδος αποζημιώσεως των ακινήτων. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προκειμένου να προωθήσει το έργο, έκανε παρακατάθεση χρηματικού ποσού 17,6 εκατ. που επιδίκασε η πρώτη δικαστική απόφαση (20/13-9-2006) και αφορούσε την ζώνη απαλλοτρίωσης πλην (21) ιδιοκτησιών, οι οποίοι προσέφυγαν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση της απαλλοτρίωσης. Το Συμβούλιο Επικρατείας με την 2974/22-10-2007 απόφαση του ακύρωσε την ως άνω απαλλοτρίωση για τους αναφερόμενους σ' αυτή λόγους.
Στη συνέχεια εκδόθηκε η με αριθμό 9/ΑΠΛ/7-4-2009 απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ημαθίας, επιδικάζοντας επί πλέον αποζημιώσεις για επικείμενα και μείωση αξίας οικοπέδων, συνολικού ποσού 24 εκατομμυρίων ευρώ. Όπως είναι φυσικό τα ποσά αυτά κρίθηκαν από την πλευρά του Δημοσίου δυσανάλογα του έργου και για αυτό έγινε προσφυγή στο Εφετείο Θεσσαλονίκης για καθορισμό οριστικής τιμής μονάδος αποζημιώσεως. Προς τούτο συγκροτήσαμε τριμελή επιτροπή από μηχανικούς και σε συνεργασία με τον νομικό μας σύμβουλο προσπαθήσαμε να συμβάλουμε με τα στοιχεία μας στον προσδιορισμό της πραγματικής (αγοραίας) αξίας ενός εκάστου των ακινήτων, ώστε το Δημόσιο να μπορεί να καταβάλει την οφειλόμενη αποζημίωση. Το Εφετείο όμως κατά την συζήτηση της 22-3-2010 για οριστική τιμή μονάδος δέχθηκε την αναβολή της συζήτησης για τις 14-3-2011 κατόπιν αιτήματος των αντιδίκων του Δημοσίου, Το πρόβλημα των μεγάλων αποζημιώσεων επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο όταν για τις 21 ιδιοκτησίες εκδόθηκε νέα απόφαση (η υπ1 αριθμ. 5/ΑΠΛ75-3-2010) σύμφωνα με την οποία προσδιορίζεται και νέα αποζημίωση ποσού 23 εκατομμυρίων ευρώ. Κατόπιν των ανωτέρω δικαστικών αποφάσεων η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας καλείται να καταβάλει (πέραν του κόστους του έργου των 30 εκατ. και των πληρωθέντων απαλλοτριώσεων κόστους 17,6 εκατ.) 23,0 + 24,0 = 47,0 εκατ. Ευρώ. Έτσι το συνολικό κόστος αυτού του έργου θα ανέλθει τελικά στο ποσόν των (30 + 17,6 + 23,0 + 24,0) - 94,6 εκατ. Ευρώ. Το ανώτερο ποσόν όπως εκθέσαμε και προφορικά, είναι απαγορευτικό για καταβολή και στην περίπτωση ακόμα που υπήρχαν τα χρήματα, διότι είναι ασυνήθιστα μεγάλο και οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε μη ολοκλήρωση του φυσικού αντικειμένου του έργου. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας παρά το γεγονός ότι η πρόοδος του έργου είχε διακοπεί από τον Ιούνιο του 2008, προσπάθησε να διατηρήσει σε ισχύ την σύμβαση που υπέγραψε με τον εργολάβο, ελπίζοντας ότι στο Εφετείο οι τιμές θα μειωνόντουσαν δραστικά ώστε να είναι προσεγγίσιμο οικονομικά το συνολικό ποσόν της αποζημίωσης των απαλλοτριωθέντων ακινήτων. Με την αναμενόμενη όμως έκδοση της Εφετειακής απόφασης μετά τη συζήτηση της στις 14-3-2011, θα είναι πλέον αργά για το έργο, διότι τον Αύγουστο του 2010 επέρχεται αυτοδίκαιη ανάκληση της πρώτης απαλλοτρίωσης (πλην των 21 ιδιοκτησιών) και τον Ιούνιο του 2011 ανακαλείται αυτοδίκαια και η δεύτερη απαλλοτρίωση για τις 21 ιδιοκτησίες.
Κατόπιν τούτων, εκτιμώντας ότι δεν είναι δυνατόν να εξευρεθεί επί πλέον ποσόν 47 εκατ. ευρώ για αποζημιώσεις απαλλοτριώσεων, και λαμβάνοντας υπόψη ότι τον Αύγουστο του 2010 επέρχεται αυτοδίκαια ανάκληση της αρχικής απαλλοτρίωσης, οδηγούμεθα στο συμπέρασμα ότι το έργο κινδυνεύει να μην ολοκληρώσει το φυσικό του αντικείμενο εντός της προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ»
Δημοσιεύτηκε στις 22 Μαΐου, 2010