Αλλαγμένο θα είναι το τοπίο στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Πέλλας τη νέα σχολική χρονιά, αν γίνουν δεκτές από τους δήμους-στις συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων- και το υπουργείο Παιδείας οι αλλαγές που προτείνονται από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για τα σχολεία του νομού μας. Έτσι μετά το πρώτο χτύπημα το 2011 που είχε σαν αποτέλεσμα πανελλαδικά 1050 σχολεία λιγότερα, ξεκινά ο δεύτερος γύρος. Είναι φανερό ότι για το 2012 οι κ.κ. «πρώτα ο μαθητής» ετοιμάζουν νέο πακέτο. Οι πληροφορίες μιλάνε για νέο κύμα συγχωνεύσεων – καταργήσεων εκατοντάδων σχολείων. Αλίμονο στα Γυμνάσια και τα Λύκεια των 6, 7 τμημάτων, αλίμονο στα συστεγαζόμενα, σε αυτά που βρίσκονται στο ίδιο συγκρότημα, στα εσπερινά, στα ΣΔΕ, σε όσα πληρώνουν ενοίκιο, και στην ξεχασμένη Περιφέρεια. Εκατοντάδες νέες οργανικές θέσεις θα σβήσουν από το χάρτη, εκατοντάδες εκπαιδευτικοί θα βρεθούν ξαφνικά στο πουθενά. Να η πρώτη μαγιά. Μιλάμε ουσιαστικά και τυπικά για «εκτέλεση συμβολαίου θανάτου» με αυστηρώς λογιστικά κριτήρια, του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα (όποιου είχε απομείνει) της σχολικής εκπαίδευσης, των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών, των διορισμών και των προσλήψεων. Η επιχείρηση των καταργήσεων και συγχωνεύσεων σχολείων συνδέεται άμεσα με τη μείωση των θέσεων εργασίας, με την παύση των διορισμών αλλά και τις μαζικές μετακινήσεις εκπαιδευτικών, την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων με τη σύνδεση του μισθού των εκπαιδευτικών με τις επιδόσεις των μαθητών, την αύξηση του ωραρίου των εκπαιδευτικών, την κατάργηση κάθε θεσμού στήριξης της μαθησιακής προσπάθειας, καθώς και με τη δραστική μείωση των κονδυλίων για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων. Ιδιαίτερο εργαλείο θα αποτελέσει το προσχέδιο με τον εύηχο τίτλο «Οργάνωση των Περιφερειακών Υπηρεσιών Διοίκησης της Εκπαίδευσης – Πρώτα ο μαθητής – Πρώτα η σχολική μονάδα – Νέα Διοίκηση για το Νέο Σχολείο», που το υπουργείο Παιδείας ετοιμάζεται να μετατρέψει σε νομοσχέδιο και να το φέρει στη Βουλή για ψήφιση. Εξάλλου το προσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας προβλέπει ότι «σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού η αναπλήρωση στα διδακτικά του καθήκοντα γίνεται με εντολή του διευθυντή από εκπαιδευτικό της ίδιας σχολικής μονάδας, κατά προτίμηση της ίδιας ή συναφούς ειδικότητας, που έχει κενό στο ημερήσιο διδακτικό ωράριο εργασίας του. Η άρνηση συμμόρφωσης στο ανωτέρω εκπαιδευτικό καθήκον συνιστά πειθαρχικό παράπτωμα» Σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας τα κριτήρια συγχώνευσης είναι «οι κτιριακές υποδομές-εγκαταστάσεις και οι δυνατότητες ανάπτυξης αιθουσών διδασκαλίας, βιβλιοθήκης και λοιπών βοηθητικών χώρων και εξοπλισμού στο σχολείο μετακίνησης. Επιπλέον εκτιμάται η χιλιομετρική απόσταση για το νέο σχολείο λαμβάνοντας υπόψη τη συγκοινωνιακή κάλυψη της περιοχής, το οδικό δίκτυο, τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες και τη διάρκεια κάλυψης της διαδρομής για την άφιξη στο νέο σχολείο, η οποία για τις δύσκολες και δυσπρόσιτες περιοχές δε μπορεί να υπερβαίνει τη μισή ώρα για τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και τα ¾ της ώρας για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σχολικές μονάδες που λειτουργούν σε ενιαίο χώρο ως ξεχωριστές σχολικές μονάδες της ίδιας βαθμίδας ενοποιούνται σε μία σχολική μονάδα, τηρουμένων των παραπάνω κριτηρίων». Οι αλλαγές στον σχολικό χάρτη της δευτεροβάθμιας για τα σχολεία του νομού Πέλλας Οι προτάσεις που υποβλήθηκαν από τον Διευθυντή Δ.Ε. Πέλλας, Κωνσταντίνο Κούγκα είναι οι εξής: Για τον Δήμο Πέλλας:
Τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της πόλης των Γιαννιτσών έχουν επαρκή αριθμό μαθητών ο οποίος όμως αγγίζει τα άνω όρια δυνατοτήτων των αντίστοιχων
κτιρίων. Αντίθετα στην Περιφέρεια του Δήμου υπάρχουν Σχολικές Μονάδες με χαμηλό ή ιδιαίτερα χαμηλό αριθμό μαθητών και οι οποίες θα πρέπει να ενισχυθούν σε μαθητικό δυναμικό, όπου αυτό είναι εφικτό.
Οι προτάσεις της Δ.Δ.Ε. Πέλλας για ανακατανομή του μαθητικού δυναμικού προς ενίσχυση περιφερειακών Σχολείων, οι οποίες προέκυψαν σε συνεργασία με τους Δ/ντες των Σχολικών Μονάδων, είναι οι παρακάτω:
1. Οι μαθητές που κατοικούν στην Παραλίμνη, Αγροσυκιά, Δυτικό και Ραχώνα να φοιτούν στο Γυμνάσιο Πέλλας.
2. Οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Γαλατάδων να φοιτούν στη συνέχεια σε Γυμνάσιο της Κρύας Βρύσης.
3. Οι μαθητές που κατοικούν στο Μελίσσι να φοιτούν στο Γυμνάσιο Καρυώτισσας.
4. Οι μαθητές από το Γυψοχώρι και το Δροσερό να φοιτούν στη Αραβησσό. Με τις παραπάνω ενισχύσεις δεν προτείνω κατάργηση ή συγχώνευση Γυμνασίου στο Δήμο Πέλλας.
Προτάσεις για Λύκεια και ΕΠΑΛ δεν μπορούν να γίνουν διότι το θεσμικό καθεστώς των Λυκείων είναι υπό αναμόρφωση και επομένως δεν μπορούν να γίνουν εκτιμήσεις.
Για τον δήμο Αλμωπίας:
Τα Γυμνάσια και το Γενικό Λύκειο της πόλης της Αριδαίας έχουν επαρκή αριθμό μαθητών, αντιμετωπίζουν όμως, έντονο κτιριακό πρόβλημα με οξύτερο το πρόβλημα στο 2ο Γυμνάσιο Αριδαίας. Προτείνεται η διοικητική συνένωση του 1ου και 2ου ΕΠΑΛ σε μία σχολική μονάδα ώστε να υπάρχει αποτελεσματικότερος συντονισμός και αξιοποίηση ανθρώπινου δυναμικού. Στην Περιφέρεια του Δήμου υπάρχουν πέντε σχολεία με μικρό αριθμό μαθητών: Γυμνάσια: Προμάχων 76 μαθητές, Πολυκάρπης 78 μαθητές, Εξαπλατάνου 80 μαθητές, Φούστανης 86 μαθητές. Σε σχέση με το πρόβλημα του μειωμένου μαθητικού δυναμικού των παραπάνω Σχολείων προτείνονται οι εξής δύο λύσεις:
Α΄ Λύση: Κατάργηση κάποιων μικρών Σχολικών Μονάδων και ενίσχυση των υπολοίπων.
Β΄ Λύση: Ανακατανομή του μαθητικού δυναμικού υπέρ των Περιφερειακών Σχολείων βάση την αρχή ότι οι μαθητές που κατοικούν σε χωριά γύρω από την Αριδαία θα φοιτούν κατά κανόνα σε Περιφερειακό Σχολείο.
Πρόθεση της Δ.Δ.Ε. Πέλλας είναι να κινηθεί στο πλαίσιο της Β΄ προτεινόμενης Λύσης. Οι προτάσεις της Δ.Δ.Ε Πέλλας σχετικά με τη ανακατανομή του μαθητικού δυναμικού, οι οποίες προέκυψαν σε συνεργασία με τους Δ/ντες των Σχολικών Μονάδων Δ.Ε. του Δήμου Αλμωπίας είναι οι παρακάτω: α. Οι μαθητές που κατοικούν στο Γαρέφι να φοιτούν στο Γυμνάσιο Προμάχων. β. Οι μαθητές που κατοικούν στο Βορεινό και το Νεοχώρι, να φοιτούν στο Γυμνάσιο Φούστανης. γ. Οι μαθητές που κατοικούν στην Ξιφιανή και το Άλωρο, να φοιτούν στο Γυμνάσιο Εξαπλατάνου. δ. Οι μαθητές που κατοικούν στο Λουτράκι να φοιτούν στο Γυμνάσιο Πολυκάρπης. Οι μεταβολές στο μαθητικό δυναμικό που επέρχονται από τις παραπάνω προτάσεις, εμφανίζονται στο συνημμένο Πίνακα. Επί των παραπάνω προτάσεων, παρακαλούμε να έχουμε γνωμοδότηση του δημοτικού συμβουλίου σας, μέχρι την 23-2-2012 σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας Δ.Β.Μ.Θ. Για τον δήμο Έδεσσας: Επί του σχετικού εγγράφου η Δ.Δ.Ε. Πέλλας δεν προτείνει καμία μεταβολή, πέραν της αυτονόητης ίδρυσης Β΄ Λυκειακής τάξης προσαρτημένη στο Γυμνάσιο Άρνισσας. Για τον δήμο Σκύδρας: Επί του σχετικού εγγράφου η Δ.Δ.Ε. Πέλλας δεν προτείνει καμία μεταβολή.
Δημοσιεύτηκε στις 29 Φεβρουαρίου, 2012